Att strunta i ryggen kan vara den värsta synden

Det är inte alls ovanligt att ha värk i dagens stillasittande värld, speciellt inte i ryggen och nacken. Dessa problem är sällan farliga men kan kännas obehagliga och är ibland ett problem i vardagen. Det är sällan ett tecken på allvarliga sjukdomar. Däremot är det något du kan motverka själv med hjälp av rätt redskap och kunskap. Fysisk aktivitet är ett måste men är inte den mest effektiva lösningen.

Redskap för ryggen

Dålig hållning är det allra vanligaste problemet till obehag i nacken och ryggen. Att sträcka på sig är viktigt vid dålig hållning och under stillasittande arbete, men den långsiktiga lösningen är att forcera ryggen upprätt. Detta gör du enklast med hjälp av hållningsstöd, hållningsvästar, nackstöd och ryggstöd. Många av dessa kan du köpa på Stabil Posture. Kombinera gärna produkterna med massage och avslappningsövningar för bästa effekt.

Konsekvenser av ryggont

Förutom värk och obehag kan dålig hållning faktiskt resultera i muskelobalans, kronisk smärta och sned rygg. Med andra ord ska man inte strunta i vad kroppen säger. Om du blir tvungen att vila från jobbet är det viktigt att kombinera vilan med hemmaträning då det är lätt att hamna stillasittande även där hemma. Yoga och övningar med resistansband är två verkningsfulla sätt för att stärka ryggen och förbättra hållning.