En viktig kalciumkälla

Mjölk är ett av våra viktigaste livsmedel och känt för sin höga kalciumhalt tillsammans med andra mejeriprodukter. Jämte ost är mjölk vår viktigaste kalciumkälla.

177635-milk

Men förutom kalcium är mjölk även en källa till högvärdigt protein och viktiga vitaminer och mineraler. De främsta är vitamin A, B-vitaminer och vid berikade livsmedel även vitamin D, skriver Livsmedelsverket. Om man jämför D-vitaminberikad lättmjölk med mellan- och standardmjölk så skiljer sig inte näringsinnehållet utan endast fettinnehållet, det vill säga andelen energi.

Mjölk och mjölkprodukter är med andra ord inte bara en dryck som många uppskattar utan en näringskälla rik på många viktiga ämnen som gör att våra kroppar kan fungera. Dessutom bär mjölken på flera spännande historier från förr som Norrmejerier delar med sig av på sin hemsida. Du visste säkert att mjölkdrickande är vanligt i Sverige sedan tusen år tillbaka, men du hade förmodligen ingen aning om att de ursvenska samlare och jägare som bebodde de svenska kustremsorna ännu längre tillbaka faktiskt var laktosintoleranta.

Men varför behöver vi näringsämnen som kalcium och vitaminer? Många känner till att kalcium är viktigt för våra tänder och vårt skelett. Men det är dessutom viktigt för kroppens nervfunktion och för att vårt blod ska kunna koagulera. En risk vid långvarig brist är benskörhet och hämmad tillväxt. Vitamin D arbetar bland annat inom samma område med att reglera kalkbalansen i vårt skelett och tänderna, särskilt viktigt hos barn. Vitamin A är främst viktigt för synen, vår hud och slemhinnorna. En lindrig brist kan ge nattblindhet och vid allvarligare brister får man nedsatt immunförsvar.