Klara middagarna lätt som en plätt!

I en stressig vardag är det svårt att planera in bra och varierade middagar. I slutändan kanske man äter skräpmat några gånger för mycket, eller så blir middagarna klara i mikron. Våra tips kan ge dig chansen att strukturera upp middagarna och få dig att äta bättre och mer varierat. 

cooking food_391301416

  1. Matkassar – det perfekta sättet att få äta bra, testa nya recept och slippa bry sig om planeringen bakom middagarna. Matkassen levereras till dörren recept till alla middagar. Det finns en stor variation av matkassar. Hos Matkasse Direkt hittar du exempelvis barnkassar som passar hela familjen. Du kan också hitta kassar som är laktos- eller glutenfria, ekologiska, för två, LCHF och så vidare.
  2. Schema – låna barnens skolmatsschema och få inspiration till att göra din egen matsedel. Lägg upp schemat så det inte krockar med lunchen på skolan. Om man skriver en lista på söndagar, behöver man inte fundera på vad som ska ätas eller vad man behöver handla efter jobbet. Då kan man vecko- eller till och med månadshandla. på Skolmaten hittar du matsedlar för nästan alla kommuner, en bra hjälp för att göra din egen matsedel.
  3. Dela upp dagarna – man kan dela upp middagarna över veckan. Varann dag lagar du mat och varann dag lagar din partner mat. Man kan använda sig av matsedel för att göra det enklare, eller så får den som lagar maten bestämma vad som ska ätas. Har man äldre barn som fortfarande bor hemma kan de också vara med på matlagningen.
  4. Gå en kurs – en anledning varför många har svårt för middagarna är brist på inspiration och brist på utbildning. Kanske behöver du få lära dig grunderna i matlagning för att det ska kännas roligare. När man väl har lärt sig hur man gör sina egna soppor och såser, är det plötsligt mycket lättare att veta vilka middagar man kan knåpa ihop av det man har i skafferiet. Kolla om det finns en kurs genom Medborgarskolan som du kan gå.